All the feminists boo when you rap (behalve ik)

(lyrics van rapgenius)

Dit is Earl Sweatshirt, deel van hiphop-groep Odd Future.
Tevens is dit een nummer dat ik de afgelopen week dag in dag uit op repeat had staan. Dat lijkt vreemd, gezien ik mij eerder heb geprofileerd als een meer feministische blogger, maar die denkwijze wordt allerminst teniet gedaan door mijn liefde voor Earl. Voor mij hoeft mijn feministisch gedachtegoed niet te betekenen dat Earl Sweatshirt als rapper direct afgeschreven dient te worden.

Laat ik allereerst eens uitleggen (als dit nog uitleg behoeft) wat er in mijn ogen immoreel is aan Earl’s lyrics. Schrijf de titel achterstevoren en surprise surprise, je leest het woord ‘rape’. Met lines als “Look, you know it’s not rape if you like it, bitch” wordt de titel van het nummer ook flink eer aan gedaan.  Nu zou ik dit voor Earl Sweatshirt kunnen goedpraten door aan te halen dat deze regel van gastrapper Vince Staples kwam, maar wij weten allen dat dit onzin is. De gehele toon van het nummer is vrouwonvriendelijk en gewelddadig, en zo is het ook bedoeld.

Echter, de reden dat het nummer er voor mij uitsprong was niet de tekst. Het is provocerend genoeg, maar Earl greep mij bij mijn lurven en trok mij mee zijn muziek in door de hook. Zodra hij begon met “all the bad bitches boo when you rap” zat ik op het puntje van mijn stoel, want dit beloofde een sterk nummer te worden. En dat bleek ook. Earl heeft van alle Odd Future-rappers de beste flow in zijn muziek. Zijn raps zijn (in ieder geval buiten de teksten om) feilloos. Hij pauzeert niet waar dat onnodig is en legt nadruk precies waar dat wel nodig is. Hij weet hoe alliteraties werken en waar deze in meer of mindere mate gepast zijn. Voor een (toenmalig) zestienjarige was zijn gevoel voor muziek al ver ontwikkeld en enkele van de oudere Odd Future-rappers kunnen daar nog een puntje aan zuigen.

Nu ben ik nooit echt een teksten-mens geweest. Mijn liefde voor muziek ligt echt bij de muziek zelf, en zo zie ik de stem meer als een extra instrument. Toch zat er lang bij mij iets dwars aan mijn liefde voor dit nummer. Het heeft mij een tijd gekost voor ik tegen mijzelf kon verantwoorden waarom het niet erg is dat ik dit nummer goed vind. Muzikaal is het in mijn ogen ideaal. Ik begrijp dat mensen niet van Earl, Odd Future, of rapmuziek houden, maar voor de liefhebbers is dit een parel. En toch wrong er bij mij iets.

Eén stap in de goede richting was van een feminist te lezen waarom zij het niet erg vond vrouwonvriendelijke televisie te kijken. Haar eigen verantwoording was dat zij er toch niet omheen kon. Smaak is vrijwel onafhankelijk van moreel besef, en als je iets leuk vindt, dan vind je het leuk; daar moet je niet voor schuilen. Eén manier waarop zij het voor haarzelf echter meer ‘draaglijk’ maakte, was het besef dat het programma niet zonder gebreken is. Het is voor haarzelf belangrijk dat zij ziet wanneer iets vrouwonvriendelijk is, en dat zij deze aspecten afkeurt. Daar hoeft echter niet haar algemene vermaak de dupe van te zijn.
Deels om deze reden begon ik deze post dan ook met uitleggen wat er immoreel is aan de teksten van Earl. Ik zeg niet dat het slecht is, maar ik keur de teksten niet goed. Dat ik niet achter de inhoud sta, hoeft echter niet te betekenen dat ik niet meer mag genieten van het vermaak dat de vorm mij biedt.

Daarnaast is provoceren precies wat Odd Future wil. Doordat mensen verontwaardigd op vrouwonvriendelijke teksten reageren, krijgen zij enkel hun lolletje. Ze menen niets van veel van hun teksten. De meest gebruikte term in hun nummers is ‘faggot’ terwijl een goede vriend en lid van de groep (Frank Ocean) recentelijk uit de kast is gekomen. Het zijn lege termen en lege verhalen, die niet bedoeld zijn voor een ander nut dan provocatie en het in stand houden van de rap. Dit accepteer ik. Dat is niet hetzelfde als dat ik erachter sta, maar het zijn verzachtende omstandigheden.

Odd Future zijn geen slechte jongens. Earl Sweatshirt is geen slechte jongen. Ze willen provoceren, en mensen zoals ik giftige pijlen op hen af doen sturen. Maar mij krijgen ze niet, want mij hebben ze al op een andere manier te pakken. Mij krijgen ze pissig door te stoppen, in plaats van door te gaan. Want ze hebben mijn hart, en daarvoor offer ik met alle plezier mijn verstand op.

Deel je mening!

