Handen af van de OV-kaart!

Minister Bussemaker stelt ‘het leed’ van de student een jaar uit. Ja, het sociaal leenstelsel ziet pas een jaar later het levenslicht zien dan gepland. Maar, trouwe jonge levensgenieters, daarmee is het gevaar nog niet geweken. Het lot van het gratis reisproduct op de OV-kaart blijft namelijk ongewijzigd. De afschaffing daarvan is misschien nog wel erger dan wat extra lenen.

Terwijl ik deze blog nu in de trein type ga ik even bij mezelf na hoe mijn leven er uit zag zonder dit recht van gratis reizen. Eigenlijk gaat de hele maatschappij er eigenlijk vanuit dat je als student, ongeacht waar je woont, overal kan komen.

Kijk maar naar werk. Bij negen van de tien vacatures van een studentenuitzendbureau is ‘een OV-studentenkaart een sterke pré’. Als ik een vaste bijbaan wil hebben word ik soms geacht van hot naar her te vliegen. Met de trein. Ik zie mijn baas alles al declareren. Not.

Je studiekeuzevrijheid wordt beperkt. Dan ga je toch naast school wonen? Dat werkt dus niet. Zeker niet in steden als Utrecht en Amsterdam, waar je mag lopen vechten om huisjesmelkers die voor absurd hoge prijzen enkele vierkante meters verhuren. Nou is dat wellicht wat overdreven, maar ‘I dare you’ om na  juli nog een normale kamer te vinden. Die normen stijgen met het jaar in euro’s. Dan vergeet ik nog mbo’ers die soms naar school moeten op de meest onmogelijke plaatsen.

Daarbij heb je nog de school zelf. Zeker in het geval van journalistiek, de school die je letterlijk heel Nederland laat verkennen.  Verslagen, interviews met de meest bijzondere mensen op de meest onbereikbare plekken. Mijn opleiding wordt zo honderden euro’s duurder. Ik kan me niet voorstellen dat op andere opleidingen niet gereisd hoeft te worden.

Dan nog het oog op een goede toekomst. Dat is iets wat niet geheel onbelangrijk is gezien het huidig aantal jeugdwerklozen. Een goede stage is dan ook van cruciaal belang. En of dat bedrijf nu in Amsterdam of  Spanbroek staat, iedereen zou het recht moeten hebben daar zijn specialiteit te kunnen ontplooien. Ik ken tal van mensen uit het noorden die zonder deze vrijheid niet zouden zijn gekomen waar ze nu zijn. Waaronder ikzelf natuurlijk.

En dan nog het sociale aspect? Hoe vaak kom ik nog bij mijn ouders? (lees: eigen was draaien! ;-)) En wat gebeurt er met oude vrienden die je met tegenzin achter je moet laten? De leuke dingen van het leven: feestjes en festivals? Wat zal er allemaal van deze vanzelfsprekende dingen overblijven als je niet even vlug op de trein kan stappen.

Ik vind ook: als student mag je best de broekriem aanhalen als de rest van Nederland ook moet bezuinigen. Maar aan een OV-kaart zitten eigenlijk veel meer gevolgen dan je op het eerste gezicht zou zeggen.  Dit is niet slechts een kwestie van geld, maar van vrijheden, contacten en zelfontplooiing. Daar valt niet tegen op te werken met welke bijbaan dan ook.

Wat dat betreft klinkt een sociaal leenstelsel niet eens zo heel slecht.

Deel je mening!

