Discriminatie is toch acceptabel?

Vroeger toen ik klein was heeft mijn moeder me altijd verteld dat de grens van plagen en pesten is zodra degene die geplaagd wordt het niet meer leuk vindt. Een simpele regel die tot op de dag van vandaag nog steeds waar is voor mij. In eerste instantie lijkt diezelfde regel op te gaan elke vorm van discriminatie. Ik kan niet zeggen: “Hoe gaat het met mijn favoriete neger?!” als de persoon met wie het als naar ervaart. Ik begin er een beetje op terug te komen na een tumblr discussie en een internet forum

Een van mijn Youtubehelden, Jesse Cox, heeft een Tumblr. Op een gegeven moment komt er een provocerend bericht op te staan. Het duurde ook niet lang, of de feministen op Tumblr doken op dit bericht af. Geen idee hoe ze op dit soort teksten komen, maar toch! Een bericht waarin hij bepaalde mensen aanspreekt op hun gedrag en dit doet op een ietswat provocerende manier. Want ja, het is Tumblr. Broeinest van de fanboys/girls, feministen en ander volk(kom er zeer zelden). En of hij geheel serieus is of niet met zijn: “(In most cases women)” is niet eens echt relevant. Hij houd een spiegel voor hoe hij sommige mensen ervaart, en legt uit hoe hij het ervaart. En dan trap je inderdaad op wat zieltjes. Sommige mensen vinden het niet leuk, maar het is juist voor hen bedoelt. Met een seksistische grap laten zien hoe sommige mensen zich gedragen, en dat aan de kaak stellen is niet verkeerd. In dit opzicht is discrimineren niet verkeerd. Hij heeft daarna niet 1x, maar 2x uitleg gegeven.

Ik ga even niet weg van seksisme, alleen ik ga de rollen even omdraaien. Ik, als man, ben ook wel eens slachtoffer van “geïnstitutionaliseerd seksisme”(dat wil zeggen, seksisme door de overheid, een ander orgaan daarvan of de maatschappij). Ik zou graag wel eens een goede discussie aan willen gaan met een forum als Girlscene. Op dat forum mag ik niet reageren omdat ik een man ben, zoals staat in de regels. Voor zover ik weet is dat geheel tegen artikel 1 van de grondwet. Dus als ik over jongens, menstruatie en weet ik veel wat nog meer wil praten moet dat kunnen! Alleen is het de vraag of ik dat wil. Ik weet namelijk dat ik ook wel eens behoefte heb aan een guys night. En als dit soort fora niet mogen dan mag ik ook geen meisjes weigeren op guys night! In dit opzicht is discrimineren niet verkeerd.

En dit is alleen op seksisme, of theologisch gebied hetzelfde! Ik mag niet naar Mekka, ik ben geen moslim. En zelf heb ik er begrip voor dat ik niet mag op basis van mijn geloof. Ik heb er vrede mee dat dit soort discriminatie bestaat. Tegelijkertijd sta ik geheel aan de kant van de verkleedde man die daar opeens gaat zeggen dat hij atheïst in Mekka is. En ik bouw een standbeeld voor elke moslim die met de man in discussie gaat en ik vervloek hen die hem dan willen stenigen(volgens mij is dat de straf voor een gelovige man).

Ik ben dus niet geheel tegen discriminatie. In sommige gevallen is het juist fijn dat je gebruik kan maken van een eigenschap waar je niets aan kan doen of veranderen. Natuurlijk schets ik hier twee situaties zoals ze voor mij gelden. Dat kan voor jou anders zijn. Zullen we daar eens over aan tafel gaan zitten?

Deel je mening!

