Partneralimentatie

Een echtscheiding is lastig. Doorgaans voor beide partijen, maar soms iets meer voor de één dan voor de ander. Wanneer immers één van beide partijen meer welvarend is dan de ander, kan de minder welvarende partij gemakkelijk in een financieel gat vallen na de break-up. Gelukkig voor deze mensen is er in dat geval partneralimentatie.


Partneralimentatie is een bedrag dat de onderhoudsplichtige (meest welvarende van het stel en doorgaans de man) aan de alimentatiegerechtigde dient te betalen. Dit bedrag wordt berekend door middel van de welstand tijdens het huwelijk. Wanneer het huwelijk vijf jaar of minder heeft geduurd, is de duur van de alimentatiebetaling gelijk aan het aantal huwelijksjaren. Wanneer de duur van het huwelijk langer was, kan de alimentatieduur oplopen tot twaalf jaar.

Wat in mijn ogen het grootste probleem veroorzaakt in deze regeling, is het feit dat het bedrag wordt berekend aan de welstand tijdens het huwelijk. Wanneer de alimentatiegerechtigde meer zal verdienen, kan de onderhoudsplichtige een aanvraag doen tot het verlagen van het alimentatiebedrag. Dat lijkt me netjes. Als de alimentatiegerechtigde (in 99% van de gevallen een vrouw) echter een rijke vent vindt binnen periode dat alimentatie wordt betaald, heeft dat in de meeste van de gevallen geen invloed op het bedrag. Dit betekent dus dat de onderhoudsplichtige een aanzienlijk deel van zijn eigen inkomsten afstaat aan iemand die dit geld eigenlijk helemaal niet nodig heeft. Ook een redelijke (doch tijdelijke) bron van inkomsten als een erfenis is niet van invloed op de behoefte van de alimentatiegerechtigde.

Het lijkt me redelijk te constateren dat het moeilijk kan zijn op eigen benen te leren staan in de beginperiode na een echtscheiding. Dat de meest welvarende van het voormalige stel in zo’n geval  een steentje bijdraagt aan de financiële situatie van de ander vind ik dan ook niet meer dan normaal. Er zijn genoeg huisvrouwen die tot de scheiding geen plaats hebben gehad in de werkende wereld en het kan geen kwaad deze mensen een steuntje in de rug te geven. Wanneer hier echter een verandering in plaatsvindt en de eigenlijke behoefte verandert, is het aan de onderhoudsplichtige hier achter te komen en een verzoek te doen tot verlaging van het alimentatiebedrag. Het komt dus vaker dan eens voor dat een ex-echtgenoot zich vijf tot twaalf jaar scheel betaalt aan alimentatie waar dit bedrag niet meer nodig is om de ontvangende partij staande te houden. Dat lijkt me dan weer niet de bedoeling.

Ik wil allerminst veronderstellen dat het gros van de alimentatiegerechtigden misbruik maakt van de situatie waar deze mensen zich in bevinden. Noch wil ik impliceren dat alleenstaand leven na een langdurig huwelijk een financieel eitje zou zijn. Periodes van vijf tot twaalf jaar aan geld innen, waar dit geld misschien niet eens nodig is voor levensvoorzieningen, dunkt mij echter belachelijk. Het maakt het zoeken van een baan slechts minder essentieel. Leven op alimentatie kan immers evenveel opleveren als leven op salaris, maar de laatste optie vereist ook daadwerkelijk arbeid. En zelfs als er nog gewerkt wordt door de alimentatiegerechtigde, is het aan de onderhoudsplichtige om hier kennis van te nemen en een verzoek tot verandering van het bedrag in te dienen; twee zaken die niet altijd mogelijk zijn.
Graag pleit ik voor een kortere of meer flexibele alimentatieduur en lagere of meer flexibele alimentatiekosten. Alimentatie is geen jackpot, maar een hulpmiddel, en zo dient het ook behandeld te worden.

6 thoughts on “Partneralimentatie

  1. missdoubt 5 juni 2013 / 21:10

    Gemiste kans; ik had ook alimentatie moeten vragen of 4, 5 jr langer getrouwd moeten zijn ;).

    Nee geintje. Ik ben het helemaal met je eens. Diegene die de alimentatie moet betalen (vaak de man) heeft vaak in de loop der tijd het onderhoud van 2 gezinnen. Die van zn ex en zn eigen (evt nieuwe) gezinssituatie. En dat is idd belachelijk.

    • Lucas Booms 5 juni 2013 / 23:43

      Ik had je al via WA verbetert, maar ik doe het hier ook even Meike! Ik was vergeten te vertellen tegen je dat zodra de situatie veranderd van degene die alimentatie krijgt(hertrouwen of samenwonen bijvoorbeeld), de alimentatie voor de vrouw vervalt. Voor het kind niet, maar de partneralimentatie wel.

      • missdoubt 6 juni 2013 / 00:36

        Weet je dat heel zeker? Ik heb nl in mn omgeving anders gezien. Diegene moet tot aan pensioengerechtige leeftijd van zn exvrouw voor haar betalen. En in dit geval heb ik t over mn ouders dus dit weet ik heel zeker!

  2. angelquique 5 juni 2013 / 23:58

    Goed stuk! Helaas heb ik het tijdens de scheiding van mijn ouders ondervonden dat de alimentatie (en ook de kinderalimentatie) té soepel behandeld werd, waardoor wij echt een tijd nauwelijks rond konden komen. Dus ja, ik vond het proces bij mijn ouders (ik heb overigens alles ingelezen) te flexibel gaan zelfs, dus hopelijk zal een doorvoering van een flexibeler systeem niet ten koste gaan van eenoudergezinnen in eenzelfde situatie. Moet wel zeggen dat toen we wel alimentatie begonnen te krijgen en alles weer goed was, de bedragen ook vrij flexibel zijn verlaagd, wat ik ook wel goed vind. Anders zijn er inderdaad die onnodige alimentatiekosten en krijg je het ‘de alimentatie is een vetpot’ idee. Maar goed, ik ben het er aan de ene kant mee eens en aan de andere kant, door de eigen situatie in het verleden, hoop ik dat het dan niet naar té flexibel neigt.

    • Meike van Roessel 6 juni 2013 / 11:19

      Ik weet niet precies hoe jij het te flexibel vond gaan, maar van wat ik heb gelezen zijn er aardig veel situaties waarin de ‘standaard’ alimentatie werd toegewezen, zonder meer specifiek te kijken naar de situatie waar het mee van doen had. En als het aanpassen n.a.v. verandering van situatie iets flexibeler zou gaan, verdwijnt dat vetpot-idee dat je beschrijft inderdaad.
      Té flexibel, daarentegen, is natuurlijk nooit goed.

Deel je mening!

