Ik voel toch nog wel liefde voor de Fyra.

Ik wil als eerst even zeggen dat ik zweer bij de Fyra van die van Breda naar Amsterdam gaat. Heerlijk, maak ik tenminste weinig stops, en hij rijdt best lekker door omdat er geen sprinter of wat dan ook voor je wielen zit. En zeg nou zelf, als datzelfde principe goed kan worden toegepast op internationale trajecten, waarom ook niet?

In eerste instantie snapte ik niet zo héél goed waarom het niet lukte om een trein tussen Amsterdam en Brussel te laten rijden. Een trein die zou rijden op een al bestaand spoornet, namelijk die van de Thalys. Je bouwt “gewoon” een trein, en dat moet genoeg zijn. Wist ik veel dat dit ook een politiek punt zou zijn. Het waren vooral de Belgen die dwarszaten, aldus deze Nederlander. Die zagen vanaf het begin al weinig in het project en zouden dus niet heel erg behulpzaam zijn geweest. NS wilde 11 treinen bestellen. De Belgische treinmaatschappij NMBS bestelde er 3, dus moest de NS maar 16 aanschaffen .
Je kunt veel over de Belgen en hun infrastructuur zeggen, maar de NMBS heeft al twee paradepaardjes: De Thalys zelf, waar ze 28% van de aandelen hebben en de Eurostar. Die laatste is al helemaal interessant. Want de Thalys rijdt al naar Amsterdam, en ze doen onderzoek of de Eurostar ook naar Amsterdam zou kunnen rijden. Wel prettig, een trein naar Londen die ook op Amsterdam CS stopt.

Is het dus een verbazing dat de Belgen ons Nederlanders ons plezier niet gunnen? Politiek gezien wel. We zijn “hele goede vrienden” die nog een beetje ruziën af en toe.(). Bedrijfsmatig gezien, totaal niet. Beetje geld stoppen in iets wat je zelf al deels bezit. Ik zou weinig voelen om een deel van een wasmachine voor een studentenhuis te kopen als ik er al eentje in mijn kamer heb staan.

Toch heb ik altijd een zwak gehad voor de Fyra. Ik heb weinig te klagen over het traject dat de NS al gebruikt. Het is maar €2,30 extra en je bent er binnen een uur. Op het normale traject stop ik nog eens op een aantal onlogische plekken en duurt het nog een s 30 minuten langer. En ik gun het de NS ook om voet te krijgen buiten Nederland, vooral als het openbaar vervoer een minder is qua comfort en gemak. Een beetje laten zien hoe je het openbaar vervoer regelt. Want daar zijn we ontzettend goed in.

Goed, ik was ietswat sarcastisch met de laatste uitspraak, hoewel die strijdbijl begraven lijkt te zijn. Maar wat kan Nederland nu nog? Officieel heeft de NS nog geen afstand gedaan van het traject, maar dat is omdat het een rapport moet afwachten. Dit gaat de Nederlandse burger alleen maar extra geld kosten. Zelf denk ik dat de stekker er voor nu uitgetrokken wordt. Het is namelijk een te duur project in een tijd waarin de staat(want het ministerie van Financiën is de enige aandeelhouder) toch al enorm moet bezuinigen. Het zou me alleen niet verbazen dat het plan in een lade eindigt om er over 10 jaar weer uitgehaald te worden. Of is dat toch iets te hoopvol voor deze schrijver met een zwak voor het project?

Deel je mening!

