Reactie en respect

We schijnen allemaal de behoefte te hebben om een beetje bewonderd te worden. Als andere mensen ons aardig of aantrekkelijk vinden zijn wij tevreden. En dat is natuurlijk logisch, er zijn maar weinig mensen die blij worden wanneer ze worden onderuit gehaald. Van positieve aandacht worden we blij, dus pakken we elke gelegenheid om blij te worden met beide handen aan.

Een paar jaar terug deden we dit allemaal op Hyves, je kent het vast nog wel. Nadat je minstens vijftien foto’s van jezelf had gemaakt – natuurlijk gemaakt in de badkamer en verschrikkelijk onder- óf overbelicht – gingen ze allemaal door een strenge selectie. Vervolgens zocht je dan misschien op internet nog een manier om er een prachtig filter overheen te gooien, immers bestond er toen nog geen instagram. Nadat je minstens een uur bezig bent geweest met al deze voorbereidingen, maakte je van deze foto je profielfoto op Hyves.

Zodra de foto gepost was ging ik verder met iets anders, maar zeker het eerste uur keek ik om de paar minuten of mensen er misschien al een ‘respect’ of een reactie op hadden gegeven. Dat ging gestaag: ik was tevreden met mijn vrienden die braaf op dat knopje klikten en soms zelfs een reactie plaatsten, was blij dat mensen waar ik niet mee omgingen ook even een ‘respect’ kwamen brengen en was zo af en toe stomverbaasd dat die-en-die persoon ook even klikten. Tien respects en net zo veel positieve reacties? Wat veel! Mijn ego was genoeg gestreeld en mijn missie was geslaagd. Die van mij wel.

Want sommigen waren nog nét wat ijveriger en zo ontstond er langzaam een nieuwe cultuur op Hyves. Nieuwe foto? Dat moet in de profielnaam! Want ja, in tegenstelling tot Facebook kon je je naam op Hyves volledig customizen. Hierdoor kwamen vaak mensen voorbij die in grote dikke vette schuine hoofdletters schreeuwen dat ze ‘EEN NIEUWE PROFIELFOTO’ hadden. Natuurlijk met een hele creatieve spelling van het woord ‘nieuw’ en ‘profielfoto’.

Maar dat niet alleen: er ontstond een hele generatie die ‘respects’ en ‘reacties’ op hun profielfoto gingen sparen. Hoe meer van deze twee je hebt, hoe groter je sociale aanzien wel zou zijn geweest. Immers: als 100 mensen je foto ‘respecteren’ is dat natuurlijk een enorm compliment. Dus al gauw zong het overal op Hyves ‘R+R=back’. Reactie + respect = terug. Geef mij een reactie én een respect, en je krijgt ‘m ook van mij. Een sociale ruilhandel die ik nooit heb begrepen en waar ik gelukkig nooit aan mee heb gedaan.

Nu zijn de meesten van ons overgestapt op Facebook, en is die cultuur van ‘respects’ (of nu dan tegenwoordig ‘likes’) verzamelen wat ingezakt. Hoewel ik nog steeds opvallend vaak van éénzelfde persoon een melding krijg dat de profielfoto is veranderd, is er verder weinig aandachttrekkerij omtrent profielfoto’s.

Die arme mensen, die vroeger hun ego konden strelen met al die respects en reacties, kwijnen waarschijnlijk langzaam weg. Het is niet hip om te smeken om ‘likes’ op Facebook. Ik ben blij dat ik wat dat betreft nergens van hoef af te kicken.

7 thoughts on “Reactie en respect

  1. Limmie 31 mei 2013 / 11:16

    ik heb het altijd sneu gevonden. nou is het helemaal hip op fb om mensen voor de keuze te stellen xD vind je dit leuk/cool/blablabla klik like . hopeloos!

  2. missdoubt 2 juni 2013 / 19:17

    Die hype ik heb (gelukkig) helemaal gemist, hihi.

  3. angelquique 4 juni 2013 / 20:00

    Haha, herkenbaar hoe jij je voelde bij de reacties en respects -en stiekem nog bij de likes op FB-! Like = like back heb ik gelukkig nog niet zien verschijnen en laten we hopen dat niemand op het idee komt dit als nieuwe hype te beginnen :’)

Deel je mening!

