Fighting Temptation

Gisteren plaatste Huffington Post een kort nieuwsartikel over het feit dat Beyoncé tijdens een optreden een klap tegen haar derrière kreeg van een man in het publiek. Ze reageerde hier fel op en dreigde de man uit het pand te laten verwijderen.
Dit ben ik te weten gekomen door verontwaardigde gebruikers van Tumblr, dus hier zelf ook nog verontwaardigd op reageren zou voor mijzelf voelen als plagiaat, of in ieder geval onorigineel. In plaats daarvan wil ik in deze blog graag reageren op de comments die door gebruikers op het artikel zijn geplaatst.

  1. “slap…oh really!!! stick your toosh in someone’ s face, bound to happen, get real .. “

Mij ervan weerhoudend in te gaan op de verwoordingen van “connorsmagg”, concentreer ik me bij deze slechts op de inhoud van het bericht.
Zoals iedereen waarschijnlijk wel weet is Beyoncé een zangeres en danseres. Ze is geen stripper en geen prostituee. Dit maakt het ongevraagd aanraken van een dergelijk deel van haar lichaam seksuele intimidatie. Dat zij een zangeres is en op een podium rondparadeert geeft niemand het recht haar eerder zo aan te raken dan mij (en het recht mij zo aan te raken is voor de meeste mensen non-existent). Dus, Beyoncé heeft een mooi achterwerk en dat toont ze. Dat maakt het echter nooit acceptabel er dan maar een lekkere tik tegenaan te geven. Ze bestaat niet voor ons plezier. Ze danst en maakt muziek, deels voor ons plezier, maar Beyoncé zelf is degene die daar de grenzen in aangeeft. De manier waarop zij zich  beweegt en kleedt geeft onder geen enkele omstandigheden toestemming haar een klap tegen haar bil te geven. Enkel de woorden ‘ja, dat mag jij van mij doen’ garanderen goedkeuring.

  1. “the slapper is one brave son or a ‘suicidal idiot’ – has he forgotten that hubby, Mr Beyonce shoot his own kin for less! Boundaries fellas…..boundaries.”

Deze reactie lijkt iets veelbelovender, toch? Deze man had het recht niet Beyoncé een klap tegen haar kont te geven, want zij is in een liefdevol huwelijk met Jay-Z. En zo ga je niet om met een getrouwde vrouw, want dat is respectloos tegenover haar man. Wacht… Wat?
Hoewel ik al twijfel of “byjimjams” deze reactie überhaupt goed bedoelde (“brave son”?), is zelfs de goede boodschap die er in doorschijnt ver van ideaal. Beyoncé is gedurende de afgelopen tien jaar steevast één van de meest bekende en invloedrijke artiesten geweest. Dit maakt haar een sterk, wilskrachtig individu. Is dat alles teniet gedaan door het huwelijk waar zij vijf jaar geleden in is getreden? Dat lijkt me toch sterk. Jay-Z is niet plotseling de eigenaar geworden van haar lichaam; het is haar persoonlijke keuze geweest het met hem te delen. Dat is iets geheel anders. Beyoncé zelf is nog steeds verantwoordelijk voor haar eigen lichaam en het is dan ook niet Jay-Z die wordt benadeeld door een andere man die zijn handen niet thuis kan houden. Dat is Beyoncé zelf. Dus een verantwoording voor het aanraken van Beyoncé’s lichaam kan richting Beyoncé en de overschreden grens ligt tussen deze man en Beyoncé. Haar man staat daar buiten.

Beide van deze reacties dragen bij aan iets dat veel ‘male entitlement’ wordt genoemd. Dit is het idee dat het vrouwelijk lichaam in meer of mindere mate een ‘gemeenschappelijk goed’ is en dat mannen een zeker recht hebben op het lichaam van een vrouw. Dit waren slechts mijn ‘two cents’ in deze discussie, omdat ook in andere situaties reacties van deze aard al te talrijk zijn. Niemand behalve Beyoncé heeft recht op wat dan ook van haar lichaam, en Beyoncé is niemand verplicht hen dat recht te geven. En daarmee basta.

14 thoughts on “Fighting Temptation

  1. aleimonthimble 29 mei 2013 / 22:33

    Ik vraag me wel een beetje af of je blog elke week zo sterk feministisch gaat zijn. We get it. Mannen zijn zwijnen, alleen maar uit op seks en ze discrimineren en hebben geen respect voor vrouwen. Lijkt me nu weer vaak genoeg gezegd. Mag er vanaf nu een beetje variatie in?

    • Meike van Roessel 30 mei 2013 / 00:36

      Nergens heb ik gezegd of zal ik zeggen dat alle mannen zwijnen zijn. Dat doet echter mijn verontwaardiging niet teniet over waar dat wel het geval is. Ik vind het gelijkwaardigheidsprincipe bij lange na nog niet voldoende uitgeoefend, en zolang ik daar blogonderwerpen in vind zal ik erover blijven schrijven.
      De kans is daarmee aanzienlijk dat er inderdaad nog een stuk meer feministische blogposts zullen komen, ja. (Hoewel het op dit moment nog maar de helft is?)

      • aleimonthimble 30 mei 2013 / 01:15

        Fair enough. Ik ben het nog steeds behoorlijk met je oneens, maar gelukkig heb ik daar zelf tegenwoordig ook een blog voor. ;) Verder niets persoonlijks ofc!

    • Ik ben Elise 30 mei 2013 / 01:16

      We houden met meerdere mensen een blog bij. Iedereen is hier vrij om zijn/haar mening in een blog te uiten. Die van Meike hebben een vaak een feministische ondertoon. Dat kan je leuk vinden, dat kan je niet leuk vinden. Discussies over het onderwerp zijn daarom welkom, maar vragen om variatie vind ik -gezien deze blog dus door vijf verschillend mensen met verschillende meningen wordt geschreven- niet echt iets toevoegen aan een eventuele discussie :’)

      Verder ben je hartstikke welkom om inhoudelijk in te gaan op wat hier geschreven wordt :)

      • aleimonthimble 30 mei 2013 / 20:10

        Je hebt gelijk, bij nader inzien sloeg het nergens op om te vragen om variatie. Dat was ook eigenlijk niet echt mijn bezwaar tegen Meikes column(s), meer de nogal sterke ondertoon van misandrie. Maar ja, we leven in een vrij land enzo :)

      • Tiki 2 november 2013 / 20:46

        Meike lijkt mij eerder een philandrist (iemand die van mannen houdt) dan een misandrist (iemand die mannen haat). Er zijn mannen die het echt verpesten voor andere mannen. De meeste mannen zijn heel correct, zouden nooit dit soort seksueel grensoverschrijdende dingen doen, maar intussen zijn ze wel de boel aan het verpesten voor andere mannen, en het wordt tijd dat mannen dit zelf gaan veroordelen als ze hun ‘vrienden’ dit soort dingen zien doen.

    • Meike van Roessel 30 mei 2013 / 20:20

      Kun je mij wijzen op de misandrie in mijn blogposts? Het is namelijk nooit mijn bedoeling geweest mannen te generaliseren. Ik wil slechts wijzen op een meer systematische misogynie.
      Zeggen dat misogynie nog bestaat (en aangeven waar dat het geval is) is niet hetzelfde als misandrie, en ik meen het als ik zeg dat ik graag zou zien waar ik de twee door elkaar heb gehaald.

      • aleimonthimble 30 mei 2013 / 20:58

        Het is niet zozeer een bepaald woord of bepaalde zin, meer de hele teneur.

        Ik vind één enkele klap op een kont, of dat nu wel of niet gerechtvaardigd was, nogal een slecht voorbeeld van misogynie. Ik weet vrij zeker dat zoiets wordt gedaan om thuis een episch verhaal te kunnen vertellen, en niet om zogenaamd te impliceren dat mannen recht hebben op verkrachting ofzo. Het feit dat jij blijkbaar denkt dat de gemiddelde man zo denkt wijst in mijn ogen wel op misandrie. Die reacties analyseer je trouwens ook véél te ver door en dat deed je ook vorige week toen je begon over ‘ben je ongesteld ofzo’. Het lijkt erop dat je overal maar op zoek bent naar bewijzen dat mannen dominante oversekste paupers met middeleeuwse denkbeelden zijn. Ik weet niet waarom je dat doet maar het komt echt heel gefrustreerd over.

        Overigens, in jouw verdediging, je bent hier beslist niet alleen in, ik merk dat er meer vrouwen zijn die dit doen. Compleet doorgeschoten feminisme. Ik ben voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen maar vind dat je daar niet echt aan bijdraagt door mannen zo agressief in een hoekje te drukken.

      • Ilse 2 november 2013 / 23:47

        “Beide van deze reacties dragen bij aan iets dat veel ‘male entitlement’ wordt genoemd.”
        Het valt natuurlijk moeilijk te verdedigen dat dit om gendergelijkheid zou gaan als je het principe al naar 1 geslacht noemt. Dat is ook hetgeen mij altijd stoort aan feminisme zelf: ik wil mij gerust engageren voor gendergelijkheid, maar niet onder een naam die etymologisch enkel op mijn eigen geslacht focust. Ik kan namelijk best begrijpen dat mensen dat misandrisch vinden. Mannen hebben m.i. evengoed te lijden onder onze seksistisch moraal als vrouwen, maar ook hier gooit het mainstream feminisme elke hoop op mannelijke support weg door dit “patriarchy” te noemen…

    • sezaar 2 november 2013 / 20:06

      Ik zie eerlijk gezegd de “misandrie” niet in deze post. Het gaat over het gedrag van één man en twee reacties. Nu los van het feit dat het internet bol staat van de puberale cafépraat (m/v), is de bedenking van de post wel terecht. Sommige mannen geloven werkelijk in “male entitlement” en daar mag je gerust vragen bij stellen zonder meteen weggezet te worden als een fundamentalist(e).

      NB: strippers worden voor zover ik weet evenmin aangeraakt door klanten en bij prostituees geldt ook nog altijd dat het onder hun voorwaarden gebeurd. Lijkt me niet meer dan logisch ook.

      • sezaar 2 november 2013 / 20:14

        En ongetwijfeld was het veeleer ingegeven door een “ik heb een stoer verhaal voor het thuisfront” maar dat verschoont het niet en verandert niets aan het feit dat de dader niet inzag dat iemand ongevraagd een tik te geven niet kan.

  2. Foeksia 3 november 2013 / 15:09

    Tuurlijk is het misandrie. Een onnozelaar slaat op iemand zijn billen, en dat wordt hupsakee een voorbeeld van een systeem van ‘male entitlement’ genoemd. Exact dezelfde manier waarop rechts de xenofobie propageert: een moslim doet iets fout, probleem van de islam.
    Het begrip ‘patriarchie’ is pure fictie/wetenschappelijke nonsens (je kan het onmogelijk falsifiëren omdat iedere vorm van sekse ongelijkheid volgens de feministische dogma’s per definitie voortvloeit uit patriarchie ). Maar er is vrijheid van meningsuiting, dus ga gerust u gang.

    • Meike van Roessel 3 november 2013 / 15:58

      Hier zou ik toch graag op reageren, omdat ik goed begrijp wat je bedoelt, maar ik ook denk dat je hierin iets over het hoofd ziet.
      Ten eerste is ‘male entitlement’ niet mijn eigen gecreëerde term, maar een term die ik meerdere malen was tegengekomen in artikelen en die in mijn ogen goed aansloot bij wat ik hier aantrof. Ik ben het met je eens dat de term te sterk betichtend is en dat mijn eigen gebruik van ‘bijdragen’ in de tekst dit bevestigt. Het is echter absoluut niet mijn bedoeling geweest ‘de man’ ergens van te beschuldigen; ik wilde enkel reageren op deze specifieke reacties en op de instelling die wel degelijk bij (o.a.) deze mensen tot uitdrukking komt: recht hebben op andermans lichaam/entitlement.
      Dat is een ander ding: ik reageer hier niet zozeer op de actie, maar meer op hoe daarop wordt gereageerd. Want dat wilde ik gebruiken om te tonen dat het een vaker voorkomende mindset is. Dat wil niet zeggen dat ik denk dat iedere man dit zo ziet of dat ‘de man’ de grote boosdoener is. Het is slechts iets dat ik vaker zie en ik vind het een zeer kwalijke instelling. En ja, ik kom het vaker tegen onder mannen en ik vind dat ik dat er ook best bij mag noemen zonder dat het direct misandrie is.

      • Fuksia 3 november 2013 / 19:05

        Ok, point taken (en ik wou u niet persoonlijk aanvallen).
        Er zijn verschillende soorten feminismen, en zoals dat gaat bij iedere ideologie heb je gematigden en radicalen. Het valt moeilijk te ontkennen dat bij de radicale versies (en ik betwijfel sterk of dat kleine minderheden zijn) ideeën circuleren die ronduit seksistisch te noemen zijn (en dat daarom sommige mensen vijandig reageren op feministen). Heel wat feministen zijn verstandig genoeg om niet openlijk de man als grote boosdoener te benoemen, maar begrippen als ‘male entitlement’, ‘the male gaze’, ‘patriarchie’, ‘male privilige’, suggereren genoeg. Nog duidelijker wordt het als ze beginnen te discussiëren over de rol van ‘male allies’ (http://tweedesekse.wordpress.com/2013/09/12/wat-te-doen-als-pro-feministische-man/)… Ge moet het maar durven, mochten mannen zoiets schrijven over de rol van vrouwen in een sociale beweging…

Deel je mening!

