Verpakkingsirritaties

Als op de zaterdag het aanbiedingboekje van de Albert Heijn op de deurmat valt sprint ik naar de voordeur om de wekelijkse kortingen te bekijken van de bekende producten. Niet dat een A-merk altijd lekkerder is dan het euromerk, maar het is vaak wel leuk om eens wat anders in de kast te hebben staan dan Euroshopper.  Maar die verpakkingen, daar is over nagedacht zou je zeggen
Laten we simpel beginnen met een pak Campina melk.
SAMSUNG
Allereerst de vorm. Smal en lang. Inhoud van 2,4 liter. Hoe inefficiënt is dat. Mijn halve koelkastdeur is in beslag genomen omdat het niet een kwartslag kan draaien vanwege die absurde lengte. Vervolgens doe je de dop van de verpakking (het schenktuitje is zoooo tweeduizendzoveel) en dan krijg je een heus beschermaluminiumpje die je er als een spiraal af moet halen. Dus niet, hup, trek, klaar.. maar aan het ‘lipje’ draaien. Wat een verspilde moeite. Moet dat stukje folie niet gewoon dienen om de boel af te dekken? Ja, bij dit soort dingen krab ik me op het achterhoofd op de vroege morgen.

Door naar een ander artikel op de ontbijttafel: een pak hagelslag. Het hoeft niet perse van Venz gekocht te zijn, het mag ook uit de schappen van de Lidl komen. Het gaat uiteindelijk om de puzzel achter op die hagelslag. Nadat je druk klaar bent met het quizje of de spannende vraag hebt beantwoord ben je natuurlijk benieuwd wat het antwoord is. Dus je draait het pak hagelslag om.
hagelslaghagelslag 2
Fijn, alles stroomt er uit. Extra boterham met hagelslag denk ik zo. Overdreven? Misschien. Onpraktisch is het in ieder geval zeker, aangezien de puzzels overduidelijk voor kids zijn en die makkelijk tot zulk soort dingen in staat zijn. En die tuitjes scheuren bij mij ook altijd uit.

Beemster denkt duurzaam bezig te zijn. Naast dat de melk van deze kaas natuurlijk van koeien komt “die in de wei hebben gelopen”, is er iemand geweest die dacht: we maken dit pakje hersluitbaar.
SAMSUNG
Maar hoe maak je dat dit verpakkinkje dan hersluitbaar open zonder het dusdanig te beschadigen dat het nog hersluitbaar is? I don’t know, het staat nergens. Alleen dat het hersluitbaar is. En dat terwijl elk huishouden wel een tupperwear- of kaasdoosje in huis heeft. Hopeloos overbodig.

Niet eetbaar, maar wel de spreekwoordelijke kers op de taart: oordopjes. Ik weet niet of je die stukken plastic kent bij degelijke merken als Sennheiser, Sony of Panasonic, maar prettig is het allesbehalve.
SAMSUNG
Degene die deze verpakking met zijn blote handen open weet te krijgen mag een pak pleisters bij de hand houden. Zelfs met een schaar zul je moeite hebben het plastic open te knippen. Het kost zoveel moeite en een knip is volgens mij ook de enige manier om het te openen. Waarom is dit? Kan dat niet makkelijker?

Ja, ik ben iemand die eerst doet en dan pas nadenkt. Als ik iets pak – eten, elektronica, een tandenborstel noem het maar op – moet het meteen werken. Ik ben daar echt niet de enige in. Eerst proberen, dan pas lezen. Van degelijke A-merken verwacht je dat ze toegankelijke verpakkingen kunnen maken. Je betaalt toch meer voor een stukje kwaliteit of service? Maar als het niet voor de hand ligt is het alleen maar frustrerend. Ik zie alleen maar domme ideeën, simpelweg om een unieke herkenbare uitstraling te hebben, wat je onderscheid van de concurrent. Ik erger me er mateloos aan.

Ik zeg: voortaan gewoon weer lekker aan de Euroshopper. Met draaidoppen en zakken die je normaal moet opentrekken. #firstworldproblems
meme

One thought on “Verpakkingsirritaties

  1. Simone 28 mei 2013 / 23:25

    Wat dacht je van tandenborstels? Volledig gehuld in plastic en onmogelijk zonder schaar te doen. Iets wat je meestal niet in je badkamer hebt liggen, haha.

Deel je mening!

