Regels zijn blijkbaar ook maar gewoon regels

Dit is de dag. De dag waar je  wéken, máánden naartoe hebt geleefd. Je weet precies waar alles zit en hoe elk lampje aan en uit moet. Je weet de eisen van een autoband, wat er onder de motorkap zit en je hebt net nog aan je rijleraar bewezen dat je moeiteloos aan het verkeer kunt deelnemen.

Het is vroeg: acht uur ’s ochtends. Je gaat tegenover de examinator zitten, stelt je voor en legt de papieren voor je neer. Hij vraagt achteloos of hij je ID-kaart even mag zien.

Je hart slaat een slag over: je ID-kaart ligt nog thuis.

En dat is de plek waar jij ook direct weer heen mag. Naar huis. Omdat je van de zenuwen álles mee hebt genomen, behalve je legitimatiebewijs. Tot ziens 200 euro en tot ziens kans om eindelijk je rijbewijs te halen.

Dit overkwam mij deze week. En ja, ik was stom. Ik was gi-gan-tisch stom en het was volledig mijn fout (of die van de zenuwen, mag ook). Het feit dat ik me niet kon legitimeren was volledig mijn fout, dat staat voorop. Probleem vastgesteld. Maar dan?

Ik mocht niet even snel naar huis om mijn ID-kaart op te halen, omdat dat te veel tijd zou kosten (tien minuten heen, en tien minuten terug met de auto). Ik moest binnen tien minuten starten en dat zou ik niet meer redden. Ik mocht ook niemand bellen om de kaart te laten brengen, omdat we het dan ook niet meer konden redden om binnen die tien minuten weg te rijden. Ik móest bij dat startpunt beginnen, waardoor ik ook niet in tien minuten mijn kaart kon ophalen thuis en vanaf dáár mijn rijexamen beginnen.

I was totally screwed.

En ik vraag me af: waarom toch? Waarom is er geen mogelijkheid om een uitzondering te maken? Ik betaal 200 euro, ik heb het recht om af te rijden. Waarom mag ik niet even tien minuten zonder ID-kaart op zak naar huis rijden, mijn kaart pakken en daarna mijn examen vervolgen? Waarom wordt het de mens zo lastig gemaakt?

De fout is van mij, sowieso. Maar de oplossing komt van geen kant. Er was niets meer mogelijk, geen enkele manier om toch nog af te rijden. De man hield voet bij stuk: je staat nú met je ID-kaart hier of het examen gaat niet door. Ik had geen poot om op te staan.

Door één foutje, die niet eens gemaakt is in het verkeer, kon ik mijn walk-of-shame (nou ja, rit of shame, want lopen is te ver weg) weer naar huis maken. Is dit nu volgens de regels? Moet het nu echt zo? Kijken we niet meer naar individuen? Maken we geen uitzonderingen? Hebben we niet een beetje medelijden met dat arme schaap dat zich al uren op ligt te vreten omdat ze – voor de tweede keer a l- moet afrijden?

Teleurgesteld in mezelf? Zeker. Teleurgesteld in het systeem? Dat al helemaal.

3 thoughts on “Regels zijn blijkbaar ook maar gewoon regels

  1. Limmie 23 mei 2013 / 22:25

    regels zijn regels, dat staat zeker voorop. maar is het nou écht niet mogelijk om het examen ofwel een kwartier later te laten beginnen ofwel op een andere plek? Ik vind dat er bést een uitzondering gemaakt had mogen worden. Het kost je ten eerste een rib uit je lijf – ik ga er van uit (ervan uit , er vanuit, ervanuit, huhhh?) dat je het niet terugkrijgt – en ten tweede; je zal vast niet de enige zijn die dat gebeurt, en vast ook zeker niet de laatste. nee, als je het mij vraagt, had je examinator gewoon een gigantisch bord voor zijn kop/zijkleppen op. zo een die net “afgestudeerd is aan de rijschoolacademie”, alles PRECIES volgens het boekje wil doen. zucht. lekker sympathiek.

  2. Wesley 23 mei 2013 / 23:03

    Ja maar.. sorry, ik vind dit echt volledig je eigen schuld. Uitzonderingen zijn uiteraard niet toegestaan – als dat voor iedereen zou gebeuren dan krijg je wachttijden en weet ik het wat. Zij zitten ook vast aan een schema. Heeft je rij-instructeur niet gevraagd of je alles bij je had dan?

    • Ik ben Elise 23 mei 2013 / 23:14

      Hij vroeg “heb je je papieren bij je?”. Ik hád mijn papieren bij me, namelijk het spul wat ik geprint mee moest nemen. Ik dacht bij ‘papieren’ niet aan dat kaartje.

      Het IS ook mijn schuld, ik baal alleen dat er geen oplossing wordt gezocht. Onpersoonlijk dit allemaal.

Deel je mening!

