“Ben je ongesteld ofzo?”

Discussiëren doe ik graag. Ik ben doorgaans een erg stil en rustig meisje, maar wanneer ik mij interesseer voor een onderwerp en hier daadwerkelijk een mening over heb, zal ik deze uiten. Dat kan stilletjes gaan, of keihard; dit is waarschijnlijk afhankelijk van de mening van mijn gesprekspartner.

De discussies kunnen online, in kleine kring of in grote kring plaatsvinden, maar ze zijn er en ik doe er aan mee. Vooral mede-blogger Lucas hoor ik de laatste tijd met grotere en grotere regelmaat over mijn feministische uitingen en de groeiende felheid hiervan. Well, brace yourself for another.

Hoewel ik in het algemeen een discussie niet uit de weg ga (ongeacht de dag van de maand), is er een tegenargument dat mij de moed in de schoenen doet zinken. U kent het ongetwijfeld wel; de meesten zullen het misschien zelfs niet als meer zien dan een onschuldig grapje. Maar het is veel, veel meer dan dat.

“Ben je ongesteld ofzo?”

Als ik gepassioneerd raak tijdens een discussie, raak ik ook echt gepassioneerd. Zelden word ik daadwerkelijk verhit, maar ik zit dikwijls op het puntje van mijn stoel, waar ik met alle macht probeer de juiste woorden te vinden om mijn gelijk te betogen. Want als ik discussieer heb ik gelijk, maar dat is een andere discussie.

Nu is het een bekende opvatting dat vrouwen tijdens hun ongesteldheid humeurig worden. Wanneer een vrouw humeurig wordt in die periode (en dat is zeer goed mogelijk), is de kans groot dat dat te wijten is aan pijnen, krampen en andere onplezierigheden.
Echter schijnt het tot veel mannen als een grote schok te komen dat vrouwen naast baby-baarders zelf ook nog individuen van het menselijk geslacht zijn. Dit houdt in dat wij emoties hebben die niet slechts worden gestuurd door onze ovulatiecyclus.

Wanneer ik in een driftige discussie word onderbroken met de lacherige vraag of ik toevallig ongesteld ben, zul je me pas echt driftig meemaken. Ik ben niet terug te dringen tot eicellen die mijn humeur bepalen en de mond waarmee ik de discussie voer. Zo een opmerking kapt slechts de discussie af en stelt mij in discrediet, want met deze vier woorden zijn mijn meningen en bevindingen ongeldig verklaard; gereduceerd tot het gezanik van een vrouw wier hormonen door het lijf gieren.

Het feit dat deze kleine grap zo groot is geworden en dat deze zo veel mannen ‘helpt’ in wat een intelligente discussie had kunnen zijn, vind ik kwalijk. Het is in mijn ogen slechts het zoveelste teken dat vrouwelijke competenties nog lang niet genoeg invloed hebben op de algemene beoordeling van ‘de vrouw’. Het is een laatste trieste poging tot het winnen van een discussie die blijkbaar op verliezen stond. En het werkt angstaanjagend vaak.

7 thoughts on ““Ben je ongesteld ofzo?”

  1. missdoubt 22 mei 2013 / 23:10

    Een behoorlijke dooddoener als iemand dat zegt. Ik vind dat daar best een straf op mag staan, voor de gebruiker van deze dooddoener. Een high five, in the face! Hopelijk leren die vervelende mannen het dan een keer af. Is dat een idee?

    • Lucas Booms 23 mei 2013 / 13:11

      Elke dooddoener moet in een discussie wegblijven, ongeacht geslacht. Als een vrouw zoiets zou zeggen mag ze ook een high-five in het gezicht, of de doodstraf. Het is maar net wat we gaan invoeren.

  2. aleimonthimble 23 mei 2013 / 00:14

    Meh. Ik heb het ook mannen tegen elkaar wel horen zeggen. Gewoon een flauw grapje. Volgens mij zoek je er teveel achter.

  3. Thijs de Vries 23 mei 2013 / 00:41

    In serieuze discussies is dit een klassieke ad hominem (of is het ad feminem?). En als je ad hominems gebruikt ben je een Janmaat.

  4. Dina 23 mei 2013 / 07:04

    Oh ik kan zo woest worden als iemand dat vraagt.

  5. Ik ben Elise 23 mei 2013 / 10:45

    Het is gewoon een kul-argument. Hiermee laat je eigenlijk zien dat je niks beters meer weet en de discussie hebt verloren. Mensen met dit soort argumenten zijn hele slechte verliezers.

Deel je mening!

