Mooie dikke mensen

Ik vind mezelf dik. Voordat iemand ook maar overweegt hier ontkennend op te reageren, wil ik eraan toevoegen dat ik mezelf ook mooi vind. Erg mooi, zelfs; op mijn beste dagen misschien wel prachtig. Vreemd, is het niet? Ik vertelde immers zojuist nog dat ik mezelf dik vond. Maar sinds wanneer hoort het één het ander uit te sluiten?

Waarom is de eerste reactie op een constatering als ‘ik ben dik’ vaak ontkennend en wordt daar veelal een ‘nee, je bent mooi’ aan toegevoegd?  Ik wil beide kunnen zijn. Op mijn dikke dagen ben ik even mooi als ieder ander.

In onze huidige samenleving schijnt dat echter niet te kunnen. Natuurlijk is te dik niet mooi, maar hetzelfde geldt voor te dun. Dat is de precieze betekenis van het overtreffende woord te. Toch wordt tegen iemand zeggen dat hij/zij dun is eerder gezien als een compliment dan zeggen dat iemand dik is. Terwijl daar netjes in het midden toch de ‘normale’ lichaamsbouw valt. Waarom is normaal niet de norm?

Deze situatie wordt vanzelfsprekend al decennia lang in stand gehouden. De modewereld vindt het gemakkelijk te werken met vrouwen zonder rondingen, waardoor volslanke vrouwen al veel minder gauw met de modeindustrie worden geassocieerd. Bovendien leven er nog altijd onbehoorlijke idioten als Abercrombie & Fitch-CEO Mike Jeffries, die zich hard maken voor het uitsluiten van dikke mensen van de categorie ‘cool kids’. Dit is een status die vanouds door middelbare scholieren wordt uitgevochten, maar deze elitaire klootzak moest hier toch ook een stem in opeisen.

Het zijn precies dit soort situaties die mij, als volslanke jongedame, minder mooi doen voelen. Ik vind mezelf mooi, met mijn figuur en al, maar vrees regelmatig voor de mening van mijn omgeving. Om deze reden vind ik het toch prettig een ontkennende reactie te krijgen wanneer ik zeg dat ik mezelf dik vind. Ik voel me daardoor mooier; niet in mijn eigen ogen, maar in de ogen van een ander. Wat ik echter nog prettiger zou vinden, is een verandering van kijk op het (vrouwelijk) lichaam. Een shift hierin werkt namelijk niet als pijnstiller, maar als een pijnverwijderaar.

Vertel een dikke vrouw niet dat zij niet dik is. Bevestig dat zij dik is (of ga hier niet op in) en zeg haar dat ze prachtig is. Het één sluit het ander niet uit. Mijn lichaamsvolume maakt mij geen lelijk mens; dat doet mijn zelfbeeld. En het is slechts de verandering die ik eigenhandig in mijn zelfbeeld heb moeten aanbrengen, die me toestaat de treffende woorden van James Brown te herformuleren:

Say it loud, I’m fat and I’m proud

Lees/zie ook:
deze post op Tumblr en haar reacties
* het gedicht 10 honest thoughts on being loved by a skinny boy

3 thoughts on “Mooie dikke mensen

  1. Carola de Bruin 18 mei 2013 / 09:30

    Wat een ontzettend mooie en ware tekst. Compliment!

Deel je mening!

