Doe de Bubble Pop!

Ik ben een gamer. Een verschrikkelijke gamer, maar een gamer. Ik vind het leuk vinden om zo af en toe naar wedstrijden te kijken op hoog niveau. En dan kom je uit op Twitch.tv. De plek waar veel “professionele gamers” hun skills tentoonstellen. En daar keek ik mijn ogen uit. Het eerste dat me opviel waren de hoeveelheid vrouwen die aan het gamen waren. En dat gebeurde in topjes waarvan ik denk: “Dat heeft zo’n vrouw toch niet nodig”. Gelukkig ‘twerken’ ze graag, en dan is het niveau me gelijk duidelijk. Maar opeens kwam er een liedje voorbij, wat deze dame ook leuk vind om op te dansen. De Bubble Pop!

Bubble Pop, een liedje van de Koreaanse zangeres HyunA, heeft bij de World of Warcraft spelers op Twitch.tv een grote bekendheid. En hoewel Starcraft vol met Koreanen zit, komt het daar echt niet door. Het zette me wel aan het denken. Blijkbaar hebben wij niet nodig de tekst te verstaan. Dat we geraakt willen worden door teksten zal vast wel waar zijn, maar Gentleman is het meest recente bewijs dat het niet nodig is. Overigens, fun fact. HyunA zat ook in Gangnam Style.

Maar ik ben nog steeds op zoek naar de kracht van de Bubble Pop! Ben geen Koreaanse popmuziek fan(Kort: K-pop) afgezien dat er soms wel geinige liedjes vandaan komen. Eerst dacht ik heel simpel aan het feit dat het een aantrekkelijke Koreaanse is, maar dat vind ik nooit helemaal tellen. Dan het dansje, is ook te ingewikkeld om het leuk te laten zijn. Commercieel? Dat druipt van alle K-pop liedjes, dus dat zou het ook niet moeten zijn. Ik kan er maar niet bij waar het aan kan liggen.

Veel mensen die ik ken vinden een nummer vallen en staan bij de teksten. Kan ik me ook wel iets bij voorstellen, Mumford & Sons heeft teksten die je in je ziel steken. Het zijn teksten die we kunnen verstaan. Gangnam Style, de zomerhit van vorig jaar, heeft laten zien dat het juist een mix van absurditeit, pakkend deuntje en een melig dansje het ook heel goed doen. Hoewel dat eerder een recept is voor een zomernummer. Bubble Pop past er alleen totaal niet bij! Ik heb de tekst er eens bij gezocht en gelezen waar het over gaat. Het is in principe een tekst die elk huppeltutje in de muziekindustrie gezongen kan hebben. Niet dat het er toe doet, want we verstaan het niet. Heeft PSY misschien een Koreaanse deur geopend die moeilijk dicht gaat, als je dat al zou willen.

Ik wil graag een zooi wetenschappers hierop zetten die mij eens haarfijn gaan uitleggen wat er nou zo goed is aan het nummer! Ze zijn al jaren bezig, maar elke keer als ze denken: “Dit is wat een muzieknummer populair maakt!” schiet iemand de gehele theorie onderuit. Ik heb het geprobeerd op persoonlijk vlak, wat vind ik nu goed in een nummer. Ik vind nummers die een verhaal vertellen met de instrumenten vaak goed. Ik kan alleen wel eens moe worden van de dramatiek van Muse. Teveel “muzikaal verhaal” om het zo maar eens te noemen. Dus ik stuit op exact dezelfde problemen als vele wetenschappers.

Overigens wil ik wel even gezegd hebben dat ik onverstaanbare nummers ook wel prettig vind, of muziek die een compleet andere muzikale sfeer hebben dan overige nummers. Ook het hele Aziatische vind ik alleen maar leuk. Maar het blijft nog steeds onbegrip, een ding waarvan ik niet weet waarom iets aanslaat. Na een lange blog om er zelf achter te komen waarom, begin ik te merken dat ik Bubble Pop stiekem ook wel leuk begin te vinden. Ik moet gauw maar eens iets anders luisteren!

Dus, wat zeggen jullie? Robin Thicke, of Yoshida Brothers ?

2 thoughts on “Doe de Bubble Pop!

  1. missdoubt 13 mei 2013 / 22:07

    Catchy song hoor… :)

  2. Ik ben Elise 14 mei 2013 / 18:12

    Onverstaanbare nummers werken verrassend goed eigenlijk. Denk aan Las Ketchup of -natuuuuuurlijk- de Macarena. Catchy en verder boeit het niet wat ze zingen!

Deel je mening!

