Schaakvaak

Een nieuwe verslaving die momenteel mijn onverdeelde aandacht krijgt op mijn smartphone gedurende treinreizen en colleges, is het spelletje schaken. Het is een oeroud bordspel wat over het algemeen gespeeld wordt door opa’s, nerds, genieën en nu dus ook door ondergetekende. Het is al duidelijk dat ik niet in dit bovengenoemde rijtje pas, gezien elk potje met mij de vloer wordt aangeveegd tot aan de schaakmat.

Vroeger waagde ik wel eens een potje. Tegenover mijn vader. Ik deed dan voornamelijk de standaardzetten. Omdat ik als achtjarige snotaap nooit kon winnen heb ik het laatst met een vriend, die het wel kan, weer eens opgepakt. Sinds ik van hem heb gewonnen (!) ben ik me er steeds meer in gaan verdiepen.

Het is namelijk bizar hoe complex een spelletje als schaken kan zijn. Het heeft overduidelijke regels: een toren gaat recht en een loper mag alleen schuin. Maar achter de ruwe basics schuilt een briljant spelconcept wat weinig analoge tweespeler games evenaren. Wat dekt wat, is een offer weldegelijk de moeite waard of speelt je opponent keiharde bluf? Het is een hersenkraker waarbij elke zet fataal kan zijn.

Zoals ik al zei mag ik vaak het veld ruimen als het om schaken gaat. En toch blijf ik het leuk vinden. Waarom? Al doende leert men. Oftewel, ik word steeds beter (en als dat niet zo is, laat me lekker in die illusie zitten). Want als het zeldzame moment zich voordoet dat ik de koning klem zet smaakt de overwinning naar meer.

Kijk maar eens naar normale spelen. Ik denk dat bij zo’n beetje alle games die zijn uitgevonden geluk nodig is om te winnen. Ik zal niet ontkennen dat in het schaakspel ook een klein element geluk zit.  Maar je kan het spel zodanig naar eigen hand zetten door verder te denken dan je tegenstander dat de overwinning helemaal ‘van jou’ is. Door jouw toedoen. Dat geeft een kick. En met die scheut adrenaline heb ik de afgelopen drie maanden gespeeld.

Gefascineerd door spelletjes ben ik altijd al geweest, maar een van de oudste heeft jarenlang mijn aandacht ontweken. Bijzonder.

Deel je mening!

