Fries, mag dat?

Het is 30 april, de laatste Koninginnedag die we voorlopig zullen hebben. Koning Willem-Alexander heeft net zijn eed afgelegd en het is nu de beurt aan de Tweede Kamer leden. De “Zo waarlijk helpe mij God almachtig” en “dat beloof ik” schieten om je oren. Bij iedereen? Nee, niet bij iedereen. Er is één koppige Fries die ‘dat ûnthjit ik’ zei. En ze heet Lutz Jacobi.

En ik wil het niet hebben over of het mag of niet, omdat de experts het daarin niet altijd evengoed met haar eens zijn en alleen een rechter een definitieve oordeel over kan vellen.Het is meer dat ik me afvraag waarom je zoiets doet? Waarom zou je Fries spreken op dat moment? Ze is een ‘Nederlandse’ volksvertegenwoordiger, geen Friese vertegenwoordiger. De kwesties waar ze een mening over moet formuleren zijn die van héél Nederland. En op het moment waarop ze de eed moet afleggen, laat ze haar werkelijke zelf zien.

Natuurlijk, er is wat voor te zeggen dat een eed afleggen in de taal waarin je je het prettigst voelt misschien het meest authentiek is, en ook dat Friesland een deel van Nederland is en dat Fries een erkende taal is. Maar het klopt gewoon niet.

Zie het als een verjaardag, waarin iedereen vrolijk met elkaar aan het praten is in het Nederlands en er zit één vrouwtje tussen die het weigert. Ze is op bezoek in een Nederlands huis, namelijk die van Dhr. A. Dam, maar de rest van de mensen dachten dat ze iets zei als: “Dat weiger ik” omdat ze je gewoon niet verstaan. Het zijn gewoon manieren van omgang. Als er iemand in de buurt een taal niet verstaat, is het wel zo netjes de taal niet te bezigen.

Het is een soort provinciale trots waar ik niet zo goed tegen kan. Ik kom regelmatig in Friesland. Leuke streek, lekker behouden en vooral lekker met elkaar in het Fries praten, het stuit me alleen tegen de borst als je bij dit soort evenementen juist in die taal gaat spreken. De NOS had even geen ondertiteling paraat en Twitter floot als een gek over die paar woorden. Even ter vergelijking, je neemt het hele ding totaal niet serieus als je had afgesloten of begonnen met “Alaaf”. Ook regionaal dingetje, maar alsnog ongepast.

En misschien is het ook wel de persoon. Jacobi heeft wel vaker uitspraken gedaan waarvan ik denk: “Waarom nu?”.De Partij van de Arbeid heeft wel eens een verkiezing gehouden om een nieuwe lijsttrekker te kiezen en ze was de enige uit het noorden. Dat is normaal een positief punt, behalve als dat je verkooppunt is. “Ja, misschien willen PvdA’ers iemand die niet uit Holland komt. Ik geef het noorden een stem”. Ik wil iemand die -heel- Nederland kan vertegenwoordigen. En ik snap dat je trots op je roots bent, maar besef dat de vijver waaruit je wilt vissen gewoon heel klein is. Ik heb liever iemand die zegt dat ze “daadkracht” en “het rode geluid” als eigenschappen heeft dan iemand die “uit het noorden komt”. Nee, ik impliceer hier niet mee dat ze dat in Noord-Nederland niet hebben. Het is alleen niet een kant die ik veelvuldig in de schijnwerpers dat zou doen omdat het er niet toe doet

Leve de koning, zullen we dan maar zeggen. Het is te hopen dat Friesland met die opmerking zich meer verbonden voelt met de koning, en met Nederland. Ik heb mijn twijfels.

2 thoughts on “Fries, mag dat?

  1. limke 12 mei 2013 / 18:38

    Nou kan ik (als fries zijnde) een hele zeikreactie gaan houden. Maar doe ik niet. Ik snap het ‘nederlands’ volk namelijk wel. Maar ik snap lutz ook. Friesland hoort bij nederland en fries is een daarbijhorende Taal. En WA is daar ook koning van. Wel vind ik dat ze op zn minst de media daarvan op de hoogte had mogen stellen, zodat die daarop in hadden kunnen spelen.

Deel je mening!

